REKLAMI KAPAT
TRENDLER
Murat Moroğlu
Murat Moroğlu Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı

1982 yılında Adana'da doğdu. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı bölümü eğitimini 2002-2006 yılları arasında gerçekleştirdi.

2003-2006 yılları arasında Çağdaş Drama Derneğinin Yaratıcı Drama Liderliği / Eğitmenliği programını tamamlayarak "Yaratıcı Drama Lideri/Eğitmeni" unvanını aldı. Ankara'da farklı eğitim kurumlarında (Okul öncesi), Gazi Üniversitesi Vakıf Kolejinde (2009-2013) ve Özel Doğaç Yaratıcı Drama Liderliği/Eğitmenliği Kursunda (2013-2018) eğitmen olarak çalıştı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Bölümü Yaratıcı Drama Tezsiz Yüksek Lisansı programını (2017) bitirdi.

2012 yılından bu yana çeşitli internet sayfalarına "Çocuk Edebiyatı ve Yaratıcı Drama" ilişkisine yönelik yazılar yazıyor. Yaklaşık iki yıldır öğretmenlerle, ailelerle ve çocuklarla "Nitelikli Çocuk Edebiyatı" üzerine söyleşiler gerçekleştiriyor.

Fide Okulları'nda Yaratıcı Drama Öğretmeni olarak görev yapıyor.

@murat.moroglu

TÜM YAZILARI

Çocuk ve Ölüm Üzerine

Görüntülenme 188

0
Çocuk ve Ölüm Üzerine

“İnsana ölmeyi öğreten, aslında yaşamayı öğretiyordur.” – Montaigne

Konusu ve yazım diliyle çocuklar için yazılmış temel yapıtlardan bir tanesidir “Annem Her Yerde” kitabı. Pimm van Hest tarafından kaleme alınmış ve Gergedan Yayınları tarafından ülkemizde yayınlanan kitabın çizimleri ve şiirsel dili insanı etkiler. Yazarın diğer kitaplarını incelediğinizde insana olan duyarlılığını görmüş olacaksınız. Bir çocuk kitabında “mülteci” ve “ölüm” kavramını ele almak kolay değildir. Gerek çizimleriyle gerek anlatım şekliyle bu kavramları 6 yaşındaki bireye fark ettirmek toplumsal dayanışmanın, ötekileştirmemenin ve ölüm gibi ciddi durumlarla başa çıkabilmenin önemli bir adımıdır.

Bu yazıda “Annem Her Yerde” kitabının gerekliliği üzerinde durmak istiyorum.

Birini kaybetmek, sonsuzluğa uğurlamak, toprağa bırakmak hemen her yaştaki birey için baş etmesi güç bir durumdur. Onunla geçirilen anlar, konuşulanlar ve yaşanılanlar düşünülür ve yeniden hissedilir. Sonra onu bir daha göremeyecek olmanın hüznü ve gerginliği kaplar bedeni. Kaybedilen kişi daha değerli, özel ve saygı duyulan bir kişiyse bu duygular daha da ağır olabilir bireyler için.

Ölümü, bir de anne üzerinden çocuklara anlatmaya çalışmasını, yazarın dünya toplumlarını baştan aşağı sarsmak ve bazı toplumları dönüştürmek istemesiyle açıklayabiliriz. Küçük yaşlarda, yaşamın gerçekliğini bilerek veya bu gerçekliklerin farkında olarak büyümek ve olgunlaşmak ileriki süreçlerde toplumu ve yaşantısını da değiştirip-dönüştürecektir. Daha duyarlı bireyleri toplumu kazandırmanın temel adımlarından bir tanesidir, çocuklarımızı yaşam gerçeklikleriyle büyütmek. Tabi ki onların çocuk olduklarını unutmadan. Taleplere cevap vermenin önemli olduğunu düşünüyorum. Çocuk bir şeyi merak ettiğinde, sorduğunda ve anlamaya çalışmak istediğinde ona yardımcı olmaya çalışırız. Bunu bazı konular dışında rahatlıkla yapabiliriz. Rahatlıkla açıklayamadığımız konular arasında; aşk, doğum ve ölüm gibi konular başta gelir. Açıklayamamamızın temel nedeni de bu konulara karşı bir yetişkin olarak yeterince hâkim ol(a)mamamız diye düşünüyorum. Bunun birçok nedeni olabilir ama toplumsal yaşantımız ve kültürümüz bu nedenlerin başında geliyor sanırım.

Bu konuları yetişkinler olarak bizler sağlıklı bir şekilde yaşayamadığımızdan çocuklara da nasıl yaklaşılması gerektiğini çoğu zaman bilemiyoruz. Toplum ne der, diye düşündüğü için aşkı yaşayamayan birçok insan var ülkemizde. Ayrıca yakınını kaybeden birisinin doya doya ağlamasına izin vermeyiz. Hızlıca o kişiyi normal ve doğal sürecine geri dönmesi için ikna etmeye çalışırız. Kısacası bu konularla ilgili yaşantımız güçlü değildir ve güçlü olmayınca da başkalarına ve özellikle çocuklara aktarmakta da sorun yaşarız.

Böylesi durumlarda da hep bir destek ihtiyacı doğar. Uzmanlardan, öğretmenlerden vb gibi… Annem Her Yerde, kitabının bu ihtiyacı biraz karşıladığını söyleyebilirim. Kitabı çok kez okudum, her defasında sarsması ve derin bir üzüntü bırakması kitabın en önemli özellikleri arasında.

Bir kız çocuğunun, annesi ölmüştür. O da ölen annesini; babasına, dedesine, teyzesine yani annesini tanıyan kişilere sorarak bulmaya çalışır. Cevapların ortak özelliği ise yaşantıya dayalı olmasıdır. Dolayısıyla anne aslında bedenen yoktur ancak evde, tarlada, bahçede, güllerde, oyuncaklarda kısacası yaşamın her yerinde var olmaya devam etmektedir.

Bağ devam etmektedir.

Sevgi devam etmektedir.

Özlem devam etmektedir.

Yaşam devam etmektedir.

Eve döndüklerinde, Büyükbaba Yolanda’yı bahçeye çıkardı.

Bak tatlım, şuradaki gülleri senin yaşındayken annen dikmişti. Her sene açarlar. Şimdi bile açmışlar! O gittikten sonra bile! Bu da demek ki, annen bizimle hala.

Büyükbaba sevgiyle en güzel gülü kopardı ve Yolanda’ya verdi. Bunu yatağının yanında bir vazoya koy. Böylece annen çok yakınında olacak.”

Annesi güldü, gül de annesi.”

Annem Her Yerde kitabı, ölüm hakkında soru soran ve bir yakınını kaybetmiş çocuklara ulaşmak, onlara bir şeyler anlatmak için “nitelikli” bir araç olabilir.

Keyifli okumalar…

 

 

Annem Her Yerde
Yazan: Pimm Van Hest
Resimleyen: Sassafras De Bruyn
Çeviren: Öznel Akdik İşli
Gergedan Yaynları, 32 sayfa

 

 

 

 

 

 

Murat Moroğlu

Yaratıcı Drama Eğitmeni

@murat.moroğlu

[email protected]

Yorum Yazın
En Yeni İçeriklerden Hemen Haberdar Ol
Egitimpedia.com'aGiriş Yapın

Egitimpedia Hesabı ile Giriş Yap

Egitimpedia Hesabı Oluşturmak için Tıklayın!