Eğitimpedia Yazarı – Oyunbaz Öğretmen: Çarpım Daması

0
2465

İyi bir matematik programı üç temel aşamadan oluşur: Farkındalık yaratma, güven inşası ve teşvik etme. Güven inşası öğrencilere karşılaştıkları problemlerde strateji geliştirmeleri için rehberlik ederek; teşvik ise öğrencileri matematik öğrenmeye devam etmeleri ve çok çeşitli kariyerleri göz önünde bulundurmaları için motive ederek sağlanabilir.

Ailelerden gelen “Peki evde nasıl destekleyelim?” sorusu çok doğru bir soru. Bu soruya, öğrencilerin ev yaşantılarında bir yetişkin ile matematik hakkında konuşmalarının ne kadar değerli olduğundan bahsederek yanıt veririm. Elbette bu sık rastladığımız bir şey değil. Örneğin o gün dört işlem becerileri ile ilgili bir konu işlendiyse, bundan bahsetmek ne kadar ilgi çekici olabilir ki! Bunun yerine o gün matematik dersinde oynadığı işlem oyununu evde oynaması; doğal yolla tekrar, pekiştirme ve aktarım becerilerinin gelişmesine fayda sağlar. Çocuk öğrenen rolünden, öğreten ve birlikte oynayan, birlikte öğrenen rolüne geçer.

Bu hafta da çarpma oyunlarına devam ediyoruz. Yeni oyunumuz Çarpım Daması. Çarpım Damasını oynarken çarpım tablosundan faydalanabilirsiniz. Oyunu dilerseniz özel bir sayı için (Örneğin, 7’li çarpımlar gibi) ya da karışık çarpımlar için oynayabilirsiniz.

Keyifli öğrenmeler!

 

Çarpım Daması 

Oyuncu Sayısı: 2

Seviye: 3-6.sınıf

Malzemeler: 2 farklı renkte piyon (eva pul, fasulye, taş vb), 1 oyun alanı (Ek1 – Farklı oyun alanları), Puan Tablosu (Ek2)

 

Nasıl Oynanır: 

Oyuncular “taş kağıt makas” ile oyuna kimin başlayacağını belirler.

Oyun tercihen süre ile ya da hamle bitene kadar oynanmak üzere anlaşılır.

8×8’lik oyun alanı bir dama tahtası gibidir; oyuncular karşılıklı pozisyon alırlar.

Her oyuncu piyonlarını kendi ön üç satırındaki beyaz kutulara, çarpma işlemlerinin üzerine yerleştirirler.

Oyuna başlayan oyuncu kendi rengindeki pullardan birini, ileri çapraz yönde hareket ettirir.

Şayet diğer oyuncunun pulu üzerinden atlar ise, o pulu oyun dışına alır; son üzerine düştüğü kutudaki çarpımı puan tablosuna işlem ve puan olarak kaydeder.

Oyuncular karşılıklı hamlelerle diğer oyuncunun pulunu oyun alanı dışına çıkarma ve çarpımlardan puan toplamaya devam eder.

Sıradan bir dama oyunundaki gibi, karşı tarafın ilk satırına oluşan piyon, Kral Piyon olur; ileri veya geri çaprazda istediği kadar kutu atlayarak hamle yapabilir.

 

Dikkat: İki ya da daha fazla ardışık pullar üzerinden atlanamaz.

Oyun sonunda, puan tablolarına bakılır; en çok puan alan, oyunu da alır.

 

D. Pelin Sakın

Matematik Öğretmeni

[email protected]

 

Bu yazı FİDE OKULLARI tarafından desteklenmektedir.

 

 

 

 

 

 

 

 

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here