Eğitimpedia Yazarı – Oyunbaz Öğretmen: Çarpma XL 

0
3032

“Oyun, çocuğun dünyaya sunduğu müfredattır. Çocuğun dilidir. Oyun sınıfta bir güven ortamı kurulmasını sağlar. Çocukların birlikte kurduğu sözlüktür. Eğitmenler çocukların dilini oyunla anlar.”

Bu ifadeler çocuk ve oyun alanında önemli çalışmaları olan Prof. Dr. Artin Göncü’ye ait. Artin hocanın ismini bir seminerde duymuştum. Benim öğretmenliğim için bu ifadeler yol göstericiydi çünkü ilkokul ve ortaokul çocukları ile çalışıyordum, onların dilini onlarla oyun oynayarak anlayabileceğime inanıyordum. Onların da matematiğin dilini, matematik ile oyun oynadıklarında anlayabildiklerini gözlemliyorum.

“E hocam, her konuyu çocuk oyunla öğrenemez ki” demezseniz hatırım kalır! O zaman derim ki oyun oynamanın etkileri, itkileri olduğunu unutmayın. Bunların en önemlisi, çocuğun motivasyonunu artırmak. Öğrenmenin de iç motivasyona bağlı olduğunu düşünürsek, oyunun öğrenmeye katkısı eskimeyen önemli bir yerde duruyor hala.

Bir öğretmen ve bir oyunbaz olarak oyun ile ilgili bu kadar genel konuşurken biraz sınır çizmenin de faydalı olacağını düşünüyorum. Öğretmen oyuna katılırken çok dikkatli olmalı, oyuna bir oyuncu gibi katılmalı. Oyun ortamını hazırlayabilir, yönergeleri verebilir, onlarla eş de olabiliriz ancak yardım isterlerse çevrelerinde olalım. Denetleyen, “doğru oynuyor musun” diye bakan, kontrol eden rolünden çıkalım.

Geçen haftaki yazıda bahsettiğim satır x sütunlu tabloyu sıralara yerleştirdik, Sihirli Kareler oyununu oynamaya başladık. Sırada bu haftaki çarpma oyunu Çarpma XL var.

Keyifli öğrenmeler!

 

ÇarpmaXL 

Oyuncu Sayısı: 2

Seviye: 4-7.sınıf

Malzemeler: 2 farklı renkte eva pul, 1 oyun alanı (Ek 1)

Nasıl Oynanır: 

Oyun alanı 9×9’luk satır x sütun çarpım karelerinden oluşuyor. Bu yapı, çocukların sırlarına yapıştırdığımız çarpım tablosunun aynısı.

Oyuncular taş makas kağıt ile oyuna kimin başlayacağını belirler.

9×9’luk alanın alt kısmında 1’den 9’a kadar sayıların olduğu iki farklı renkte satır var.

Oyuna başlayan oyuncu kendi rengindeki pullardan birini, buradaki sayılardan birine koyar.

Diğer oyuncu kendi rengindeki pullardan birini (diğer oyuncunun pulunu koymuş olduğu sayı ile koyacağı sayının çarpılacağını bilerek) bir sayıya koyar.

Pulu son koyan oyuncu, pulların koyulduğu sayıları çarpar; kendi rengindeki bir başka pulu oyun alanındaki çarpım sonucuna yerleştirir.

Örneğin; 1. oyuncu pulunu 8’e, 2. oyuncu 5’e koyduysa, 2. oyuncu bir diğer pulunu alandaki 40 sayılardan birine koymalı.

Oyun esnasında sırası gelen oyuncu, seçim satırındaki sadece kendi pulunu sağa sola kaydırarak diğer oyuncunun sayısı ile çarpma yapabilir. Diğer oyuncunun seçimine karışamaz.

Oyuncular kendi renklerindeki 4 pulu satırda, sütunda veya diyagonalde sıraladığında 1 puan kazanır.

Oyun sonunda, en çok puan alan, oyunu da alır.

Dikkat: Oyun çarpma becerisi dışında strateji geliştirme becerisini de desteklemektedir. Oyuncu kendi pullarını dörtlemek yerine diğer oyuncunun dörtlemesini engelleyecek hamlelere hazırlıklı olmalıdır.

 

D. Pelin Sakın

Matematik Öğretmeni

[email protected]

 

Bu yazı FİDE OKULLARI tarafından desteklenmektedir.

 

 

 

 

 

 

 

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here