REKLAMI KAPAT
TRENDLER
Murat Moroğlu
Murat Moroğlu Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı

1982 yılında Adana'da doğdu. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı bölümü eğitimini 2002-2006 yılları arasında gerçekleştirdi.

2003-2006 yılları arasında Çağdaş Drama Derneğinin Yaratıcı Drama Liderliği / Eğitmenliği programını tamamlayarak "Yaratıcı Drama Lideri/Eğitmeni" unvanını aldı. Ankara'da farklı eğitim kurumlarında (Okul öncesi), Gazi Üniversitesi Vakıf Kolejinde (2009-2013) ve Özel Doğaç Yaratıcı Drama Liderliği/Eğitmenliği Kursunda (2013-2018) eğitmen olarak çalıştı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Bölümü Yaratıcı Drama Tezsiz Yüksek Lisansı programını (2017) bitirdi.

2012 yılından bu yana çeşitli internet sayfalarına "Çocuk Edebiyatı ve Yaratıcı Drama" ilişkisine yönelik yazılar yazıyor. Yaklaşık iki yıldır öğretmenlerle, ailelerle ve çocuklarla "Nitelikli Çocuk Edebiyatı" üzerine söyleşiler gerçekleştiriyor.

Fide Okulları'nda Yaratıcı Drama Öğretmeni olarak görev yapıyor.

@murat.moroglu

TÜM YAZILARI

Haftanın Çocuk Kitabı: Nokta

Görüntülenme 1016

0
Haftanın Çocuk Kitabı: Nokta

Eğitim sistemimiz içinde var olan ve yapısını her geçen gün güçlendiren trajikomik öğretmen davranışlarının ve cümlelerinin, aslında pek de fayda sağlamadığı –özellikle ülkemiz eğitim sistemi içinde- su götürmez bir gerçektir. Sözü edilen bu trajikomik öğretmen davranış ve cümlelere;

• “Oğlum-kızım susar mısın?”;

• “Bak annen ve baban seni buraya göndermek için kim bilir nasıl da çalışıyorlardır?”

• “Yapabilirsin ama susman ve beni dikkatlice dinlemen gerekli.”

• Allah cezanı versin bak bakalım tahtaya ben böyle mi yapmışım, çizmişim, yazmışım…”

• Sana yazmanı ve/veya çizmeni söylüyorum yoksa alır yırtarım o kâğıdını.” vb gibi örnek olabilir.

Bunların dışında, eğitimciler tarafından söylenen veya yapılan daha birçok farklı davranıştan söz edebiliriz. Öğrenci ve öğretmen arasındaki süreç bu şekilde yapılandırılırken elbette ki bazı eğitimciler -hatta yüksek oranda- iyi niyetli yaklaşımda bulunuyor olabilir. Ancak bu defa da sorgulanması gereken noktanın “yaklaşımları” buna bağlı olarak da ”söyledikleri” ve “yaptıkları” olması gerektiğini belirtebiliriz. Yukarıda yazılanlar aslında sadece eğitimciler için geçerli değildir. Günümüz eğitim sisteminin en önemli bileşenlerinden bir tanesi de anne ve babalardır. Dolayısıyla yukarıda eğitimciler  tarafından söylenenlerin aynılarını anne ve babalar da söylemektedir.

Peki, öğrencilerimizin, çocuklarımızın öğrenmeye olan ihtiyaçlarını, özellikle de neden-sonuç ilişkisine dayandırarak ve onların anlam evrenine uygun bir şekilde nasıl gerçekleştirebiliriz? Bunu uzun uzun anlatmaya ihtiyaç olabilir ancak bu temel sorun ne yazık ki kadim bir sorundur da aynı zamanda. Çok önemli eğitim bilimciler, öğretmenler, alan ve konu uzmanları birçok görüş de belirtmişlerdir bu konuyla ilgili. Bu yazıda yine bu konuyla ilgili yeni bir görüş bildirilmeyecektir aslında var olan görüşler desteklenecektir ancak bu eylem bir kitap çerçevesinde gerçekleştirilecektir. Nokta, isimli bir çocuk kitabı söz edilen eser. Peter H. Reynolds’un kaleminden ortaya çıkan ve Altın Yayınları’ndan tarafından Ocak 2014 tarihli birinci basımı yapılan, Oya Alpar tarafından Türkçeleştirilen Nokta kitabı…

Nedir bu kitabı özel kılan?

Bu soruyu Kitap Adı, Resimler, Konu, Karakterler ve İleti başlıklarında cevaplamaya çalışalım.

Nokta aslında bir çocuk kitabıdır…

Ancak eğitim ile bir şekilde ilgilenen ya da uğraşan yetişkinler için de okunması gereken bir yapıttır Nokta… Eserin adı, kapak sayfasında turuncu ve sarı renklerin birleşimiyle oluşan alacalı ve canlı bir dairesel şeklin içinde yine kitaptaki kahraman tarafından yazılıdır. Resimlerinden de göreceğiniz üzere kahramanımızın çizimi daha bitmemiştir, yani devingenlik kitabın daha kapak sayfasında bireyi kendine çekmektedir.

Üzerinde durulması gereken bir diğer özellik ise gerçek yaşamda karşımıza sıkça çıkan küçük “nokta”ların bu kitapta büyük bir şekilde çizilmesidir. Bu süreç kuşkusuz yazarın yaratıcılığı ile ilgilidir. Kitabın adı ve kapaktaki çizimlerin yanı sıra sayfalar ilerledikçe oluşturulan resimlerin de aynı yaratıcılık ve özenle yapılmış olması çocuğun anlam evrenine uygunluğunu ve kitabın kolay anlaşılabilirliğini sağlamaktadır. Kitabı okuduğunuzda ilk birkaç sayfadaki resmin donuk renklerle çizildiğini daha sonra öğretmenin yaklaşımıyla, çocukta resim dersine olan ilginin değişmesinin yine renklerle canlılaştırılarak verilmeye çalışılması kitaptaki başka bir yaratıcılık unsudur. Burada öğretmen yaklaşımının çocuktaki karşılığı, aynı zamanda resimlerin canlılaştırılmasıyla da verilmeye çalışılmıştır.

Evet, yukarıdaki cümlelerden de anlaşılacağı gibi “Nokta” kitabı “doğru öğretmen yaklaşımı”, “öğrenci-öğretmen ilişkisinin” nasıl olabileceği konusunda okurlarına farklı bir bakış açısı sunmaktadır. Bu bakış açısının sunumu da kör göze parmak şeklinde değil, farkındalık düzeyiyle verilmeye çalışılmıştır. Daha da açacak olursak bir öğrenci, yazının başındaki bilindik öğretmen, anne ve baba yaklaşımı ve cümleleriyle değil onu anlayan ve çevresindeki diğer kişilerden farklı yaklaşan kişilerden etkilenerek öğrenme ve dolayısıyla olumlu değişim sürecine girmektedir. Kitapta, Vashti resim yapamadığını düşünen 7-8 yaşlarında bir çocuktur. Resim öğretmeni onun bu durumu fark eder. Ancak ona yapabilirsin, yapılamayacak bir şey değil, aslında çok kolay vb şeklinde bir yaklaşımda bulunmaz.

Öğretmeni, Vashti’den resim kâğıdının ortasına bir nokta yapmasını ve kâğıdın altına da adını yazmasını ister. Vashti öğretmenin dediklerini yapabilirim der ve yapar. Hikâyenin bundan sonrası yine öğretmen yaklaşımından kaynaklanan ve çocuk üzerindeki inanılmaz değişimle devam etmektedir. Öyle ki, Vashti resim sürecini okulda açtığı “Nokta Sergisi”ne kadar götürecektir. Öğretmenin sergilediği yaklaşım kitapta, okurlara açık bir şekilde verilmektedir!!! Kitap için seçilen kahramanlar çocukların sürekli karşılaştıkları ve iç içe oldukları kahramanlar olarak seçilmişlerdir. Öğretmen ve öğrenciler… Dolayısıyla çocuk olayı anlamada çok zorluk çekmeyecektir. Kitap adı, resimleri, konu ve karakterleri üzerinde durduktan sonra değinilmesi gereken bir diğer önemli nokta ise kitabın iletisidir. Eserin iletisi, eğitimle bir şekilde ilişkili olanların “temel ve kadim” sorununa ışık tutmaktadır. “Nasıl yaklaşmalıyım, ne demeliyim, neyi, nasıl yapmalıyım?” Bu soruların cevapları birçoğumuz için çok ve karmaşık olabilir ancak Vashti’nin öğretmeni için basit ve karmaşıklıktan uzak bir cevabı vardır: Çocuklardan “Yapabildiklerini” istemek ve ortaya çıkan “şeyler”in değerli olduklarını hissettirmek…

Eğitimin ve değişimin vakit aldığı unutulmamalıdır. Özellikle davranışlara yönelik değişimlerin bileşenlerinin çok olduğu unutulmamalıdır. Artık tek başına öğretmen ya da okul eğitimi yeterli ve etkili değildir. Aile yapısı ve sosyal çevre çocuklar üzerinde en az öğretmeni ve okulu kadar etkili zaman zaman bu bileşenlerden daha da etkili olabilmektedir. Nokta kitabındaki öğretmeni ve yaklaşımını anlamak ve eğitimciler ya da anne babalar olarak uygulamaya dökmek zor olmasa gerek. Öğrenmek için ya da farkındalık için* iyi bir çocuk kitabı da etkili bir araçtır NOKTA

 

Murat Moroğlu

Yorum Yazın
En Yeni İçeriklerden Hemen Haberdar Ol
Egitimpedia.com'aGiriş Yapın

Egitimpedia Hesabı ile Giriş Yap

Egitimpedia Hesabı Oluşturmak için Tıklayın!